
Moment obrotowy przekazywany przez silniki elektryczne na wał służy do zasilania maszyny. Dzięki momentowi mechanizmy w maszynie wprawiane są w ruch. Im jest on większy, tym więcej mocy można dzięki temu uzyskać. Niestety zbyt duża moc może być także groźna, zwłaszcza jeśli dynamika jej przekazywania jest zbyt duża.
Sprzęgło przeciążeniowe kłowe służy do amortyzacji momentu obrotowego
Silniki elektryczne startują od razu, gdy tylko zacznie płynąć przez nie prąd. Nie ma tutaj takiej sytuacji, że ich rozpęd jest ciągły i startujący od zera. Gdy tylko do silnika przyłożymy wymagane napięcie to następuje szarpnięcie i już wszystko się kręci. Takie nagłe ruchy mogą jednak spowodować uszkodzenie delikatnych mechanizmów zębatek, które będą to odczuwały jako gwałtowne uderzenie ząb o ząb. Nie każda zębatka jest w stanie takie coś wytrzymać. Aby zapobiec tak nagłemu uderzeniu na wałach, które przekazują moment z silnika na resztę maszyny montuje się sprzęgła przeciążeniowe kłowe, których zadaniem jest zniwelować pierwsze uderzenie. Elementem amortyzującym jest zamontowany pomiędzy kłami materiał, najczęściej twarda guma. Dzięki zastosowaniu elastycznej części uderzenie nie będzie aż takie gwałtowne, ponieważ guma przyjmie je na siebie. Do tego takie połączenie nie dusi mocy i nie ogranicza jej w żaden sposób. Gdy tylko silnik zacznie się już normalnie kręcić, to cała moc jest przekazywana, bez straty na mechanizmy.
Sprzęgło tego typu zużywa się po pewnym czasie eksploatacji, ale w sposób jak najbardziej akceptowalny. Pierwszym elementem, który się uszkodzi jest oczywiście guma, którą bez większych problemów można wymienić na nową. Jest to tani materiał, którego cena jest tylko namiastką tego, ile by kosztowało to, co mogłoby się uszkodzić, gdyby jej nie było.